: : wahai Ism terindah bagi permulaan segala sesuatu : : dengan nama siapa harusku bermula selain-Mu : :

Monday, April 12

Kembali

Assalamualaikum wrt wbt..

Ada beberapa perkara yang menggerakkan untuk blog ini dihidupkan kembali. Pertama, kerana tidak mahu terlibat dalam ketagihan facebook. Lastu min ahl al-fesbukiyyah. Kedua, refleksi kepada beberapa peristiwa yang berlaku yang memerlukan catatan dan analisis. Sehingga tidak ter'gugel' lagi ke sana sini. Ketiga dan seterusnya adalah kerana ingin meringankan beban fikiran yang bukan2 dalam diri, yang memerlukan folder baru untuk disimpan serta lain-lain alasan yang munasabah untuk membuang masa (?).
"Aku menulis maka aku ada" juga adalah salah satu sebab untuk berblog. Ada blog yang serius tempat menuang gagasan penulis, atau jenis santai sebagai diari elektronik yang menulis hampir semua kegiatan harian termasuk apa sarapan pagi, apa menu tengahari, kucing yang belum dimandi dan sebagainya. Atau boleh jadi blog itu santai dan serius sekaligus.
Akhirnya ada sebuah hadis dalam Ghurarul Hikam menyebut, “Seorang hamba mukmin berusaha mewariskan ilmu dan adab yang baik kepada keluarganya, agar semuanya mendapat kesempatan untuk ke Syurga. Sementara hamba yang banyak berdosa akan mewariskan untuk keluarganya ilmu dan adab yang buruk, yang akibatnya masuk ke neraka."
Mudah-mudahan blog ini akan mewariskan sesuatu kepada kita semua untuk sampai ke Sisi-Nya.

No comments: