: : wahai Ism terindah bagi permulaan segala sesuatu : : dengan nama siapa harusku bermula selain-Mu : :

Wednesday, April 21

Titik Jenuh

Manusia punya pelbagai potensi dan multi dimensi. Kita harus sentiasa memberi perhatian samada ia berkembang ke atas atau ke bawah. Melangit mencapai Ruh-Nya atau menjunam lebih hina daripada haiwan, kata orang-orang sufi. Di antara kedua ada titik jenuh. Untuk keluar dari lingkungan kejenuhan ini memerlukan kekuatan. Begitu juga agar tidak terjerumus ke dalamnya kita harus hati-hati. Lingkaran ini sangat bahaya; ada yang jenuh beribadah, letih berbuat baik, kuat berangan, tidak berambisi, bosan menahan nafsu, tidak sabar atas ujian atau bahkan malas untuk berfikir.
Di situasi ini kita sebenarnya semakin hanyut ke bawah. Kita berputar di lubuk kehancuran - walaupun cuba dijustifikasikan dengan pelbagai alasan. Kita dibawa ke muara kelelahan dan hampa berpanjangan. Selagi kita tidak melompat keluar daripada pusar ini kita terkebelakang dan gagal untuk maju. Kita akan kalah dengan nilai, pengalaman, pengajaran dan pemikiran yang lebih segar dan baru. Kita gagal sebelum berbuat apa-apa!
Dan janganlah ini berterusan. Marilah kita lebih tawadhu', berusaha gigih, berani mengalah pada kebenaran, belajar dan bertanya pada yang memahami, berdoa lalu berserah kepada-Nya.
Ingatan ini untuk kita semua agar tidak lagi bermesyuarat hingga ke dinihari!In maskhare bozi nist!

2 comments:

Anonymous said...

amat setuju sangat pernyataan yang last...kalu msyuarat samapi lewat mlm ...hisyh...takleh terima

Anonymous said...

hahaha..ini musti persatuan bini2 punya statement nih