: : wahai Ism terindah bagi permulaan segala sesuatu : : dengan nama siapa harusku bermula selain-Mu : :

Monday, May 10

Jangan Ubah Dunia

Ada seorang raja yang memerintah sebuah negeri yang makmur. Suatu hari, dia melakukan perjalanan ke beberapa wilayah dalam negerinya. Ketika dia kembali ke istananya, dia mengeluh kakinya yang sakit, kerana perjalanan itu merupakan pengalaman pertamanya. Tambahan pula jalan yang dilaluinya sangat teruk dan berbatu. Kemudian dia memerintahkan memanda menterinya untuk menutup setiap jalan di seluruh negeri itu dengan kulit.

Sudah tentu cadangan itu memerlukan ribuan kulit lembu, dan menelan belanja yang tinggi. Tiba-tiba salah seorang pelayannya yang bijak memberanikan diri untuk berkata kepada raja, “Kenapa Tuanku perlu membelanjakan sebegitu banyak wang? Kenapa Tuanku tidak memotong selembar kulit untuk menutup kaki Tuanku sahaja?”
Raja terkejut, tetapi pada akhirnya dia setuju dengan cadangan pelayannya untuk membuatkan “kasut” bagi dirinya.
Pesan Moral:
Pelajaran berharga tentang kehidupan yang dapat dipetik daripada kisah ini: Untuk jadikanlah dunia ini sebagai tempat menyenangkan, lebih baik kita mengubah diri kita, mengubah hati kita, dan tidak perlu mengubah dunia. (Sumber: 100 Moral Stories karya Akramulla Syed)

No comments: