: : wahai Ism terindah bagi permulaan segala sesuatu : : dengan nama siapa harusku bermula selain-Mu : :

Thursday, December 6

Anak Ayam

Hassan bangun merengek-rengek. Jam menunjukkan pukul 5 pagi dan Abang masih tidur. Atuk siap-siap nak ke masjid. Daripada rengekannya melarat, aku buka tingkap tepi katil. "Hassan, kok kokokookk..tu tengok ayam," dengan mata separuh terbuka aku melayan si Hassan. Tertatih-tatih ke tepi tingkap, kok kokk.., Hassan meniruku. Mama separuh sedar bersuara, "Beli la mainan untuk budak-budak tu.."
Seingat aku, hanya beberapa kali aku beli mainan. Itupun bola, creative block, bola, ABC mat dan bola. "Bukan tak nak beli, tapi Abah tak tahu nak beli apa. Nak beli pistol, esok Abah takut budak-budak tu minat jadi polis. Polis ni maklumlah..lagipun mendorong pada keganasan," ujarku dengan mata terbuka penuh. "Nak belikan jet atau helikopter, ngeri pulak teringatkan Cessna dan Nuri. Kalau beli Bulldozer pun, dia besar nanti mana ada bukit dah kat Selangor ni nak ditarah. Takkan nak beli cooking set, Mama tengok la chef-chef yang ada kat Malaysia sekarang ni," sambungku lagi. "Habis tu?" Mama juga sepenuh sedar bertanya.
"Abah dulu besar di kampung. Mana ada mainan-mainan tu semua. Dulu mainan kami burung serindit, anok ike spila, ayam dan alam. Mandi sungai, laga buah getah, kutip durian, panjat duku dan macam-macam permainan ada." aku bangun dan betulkan kilas kain untuk berwudhu.

"Takpe la Hassan, esok Abah beli anak ayam untuk Hassan", janji Mama sambil bersiap untuk berjemaah.
"Kukukkukk..", Hassan seakan bersetuju dengan janji Mama. Esok? Mana aku nak cari anak ayam ni..

2 comments:

Pak Cik Satu Dua said...

Kalu anok lembu bulih tanya Kiaq...

Anonymous said...

Hahaha. Akhirnya aku belikan gambar anak ayam je.