: : wahai Ism terindah bagi permulaan segala sesuatu : : dengan nama siapa harusku bermula selain-Mu : :

Thursday, December 6

Iran Kiblat Produser Filem Islam

Hubungan para produser filem Iran dengan pusat-pusat keagamaan dan budaya boleh menjadi contoh kepada para produser filem lain. Hisyam Ali Farid Qasim, produser filem Palestin mengatakan ianya berlaku kerana filem-filem Iran berpegang teguh pada nilai-nilai al-Quran dan berhasil mendapat tempat di mata dunia. Qasil menegaskan, nilai-nilai keislaman yang sarat di dalam filem-filem mereka adalah bukti eratnya hubungan mereka dengan pusat-pusat keagamaan.
Menurutnya, negara-negara Islam lainnya sebenarnya mampu untuk melakukan hal yang sama, walaupun hubungan mereka dengan badan-badan agama di negara masing-masing agak terbatas, namun mereka boleh menjalinkan kerjasama dengan institusi keagamaan di Iran.

Menjawab pertanyaan bahawa adanya "pertembungan paradigma" untuk menjalinkan hubungan dan kerjasama antara para pembuat filem dengan institusi keagamaan, beliau menjelaskan bahawa di sebahagian negara memang begitu dan bahkan boleh dikatakan mustahil mereka mampu bekerjasama, kerana filem dan pawagam bagi mereka adalah tempat penyebaran kesesatan dan maksiat sehingga tidak mungkin boleh dimanfaatkan untuk tujuan yang baik seperti menyampaikan nilai-nilai moral dan ilmu pengetahuan.

Menurutnya lagi, harus sentiasa ada usaha yang serius dan semangat yang tinggi dengan memanfaatkan kelebihan masing-masing agar kerjasama yang bakal terjalin di antara kedua pihak mendatangkan hasil yang lebih baik dan efektif.
Sumber : Wartawan IQNA

No comments: