: : wahai Ism terindah bagi permulaan segala sesuatu : : dengan nama siapa harusku bermula selain-Mu : :

Saturday, December 15

Setelah Tujuh Tahun

Tujuh tahun lalu kami berlima selalu berkumpul. Kami menggelarnya SAM (Selagi Ado Mugo). Ertinya kami akan berkumpul dan bersembang sambil makan-makan hingga semuanya habis. Selagi ada makanan kami akan terus bersembang. Pernah kami makan sejak berbuka sampai sahur, gara-gara kebab free dari Taman Melewar! Hahaha.

Minggu lepas -selepas tujuh tahun- aku SMS kepada empat yang lain, "Slm. Slmt dtg ke reunion 'SAM' pada Jumaat mlm di..." Semua positif. Du balas, "Orait. SAM=Set Al Maunah". Hahaha! Awi, "sett.." Pok Lan, "berehh..". Keri, "OK".

Dan akhirnya malam tadi kami berkumpul semula. Kali ini lebih ramai: Du, Mahani dan anak-anak Sofea dan Maria; Pok Lan, Arisya dan anaknya Syifa; Awi, Ana dan anak-anak Husna dan Nabil; aku, Saleha dan anak-anak Syirazi dan Hassan; dan Keri tanpa Asma' dan Danish (namun suaranya sempat hadir lewat telefon bimbit sambil menyampaikan salam untuk semua). Pertemuan berlangsung sederhana bermula jam 9.30 malam dengan hidangan Super Special Moghul Basmathi Rice yang dimasak dengan Australia Lamb Shoulder beraroma Esfedan Masyhad Saffron, kurma ayam, acar dan sambal. Setelah itu dijamu sedikit buah-buahan dan kuih sambil menghirup Earl Grey Ahmad Tea London. Untungnya kami semua tidak merokok dan membolehkan kami bersembang sambil meriba anak masing-masing.

Seperti tujuh tahun yang lalu, kami berlima berbual tentang pelbagai kisah perjalanan dan pengalaman. Begitu asyik sehingga menghampiri jam 11.30 malam. Esok masing-masing pun sibuk. Keri akan berangkat awal pagi ke Gopeng, Du yang bersiap-siap pulang beraya di Kelantan dan Awi yang harus menjaga isteri yang sedang sarat. Mahu tidak mahu, kami harus bubar dan terpaksa akur dengan kehidupan berkeluarga.

Keakuran itulah akhirnya membuat aku bertanya, "Masih adakah lagi SAM? Betapa tidak, di dapur masih banyak makanan. Ada Chocolate Fleck Chiffon dan groundnut. California Pink Apple yang Du bawa pun belum diusik. Paling rugi, kami tidak sempat menikmati 'makanan rasmi' SAM, Grilled Sunflowerseeds, walaupun dua bungkus besar sudah kubeli!

Pagi ini -sambil menulis- aku 'menikmati' semua yang tersisa dan perlahan-lahan menelan segala keakuran yang mengubah kita selama tujuh tahun ini. Semoga ada lagi waktu-waktu untuk SAM! Hahaha.

2 comments:

Anonymous said...

Salam. Tahniah atas usaha dan pertemuan yg berjaya. Semoga ianya dpt membuahkan 1001 faedah utk Islam sejagat. ~lain kali kalo nak buat, ajak org etek~

Anonymous said...

Hahaha! Aji pun ada kat Bangi malam tu. Takde rezeki katanya. Hahaha. Sorry